4 nawyki, które warto mieć

4 nawyki, które warto mieć

W tym krótkim wpisie przedstawię top 4 nawyków, które dodają wartość do mojego życia oraz wspierają mnie w rozwoju. Opowiem, dlaczego warto podjąć wysiłek i wprowadzić je w życie oraz jak to zrobić.

Dlaczego o tym piszę?

Chcę promować rzeczy, które pozytywnie wpływają na moje życie oraz dzielić się swoim doświadczeniem. 

 

Medytacja

Jest to super-nawyk, pozytywnie wpływający na wiele obszary życia takie jak: relacje, samopoczucie, praca, zdrowie. Wymaga codziennego systematycznego ćwiczenia, lecz korzyści, jakie niesie ze sobą praktyka są nie do przecenienia.

W skrócie praktyka medytacji oczyszcza umysł ze  „śmieci,” czyli pesymistycznych myśli i destruktywnych przekonań. Pozwala cieszyć się przestrzenią w umyśle i spokojem wewnętrznym. Z czasem praktyki usuwa takie nawyki jak narzekanie, obwinianie, krytykowanie oraz stany depresyjne. Jest to dla mnie czynność numer jeden w rozwoju osobistym. Jest to też naukowo udowodniona metoda na zwiększenie odporności organizmu oraz subiektywnego poczucia szczęścia.

Zacząłem praktykować medytacji  3 lata temu. Zachęcił mnie do tego mój przyjaciel, który ma wieloletnie doświadczenie. Polecił mi książkę, która okazała się doskonałym wprowadzeniem w tę tematykę. Początki były bardzo trudne; nie mogłem usiedzieć i skupić się nawet przez kilka minut, co było dla mnie męczące i wiele razy się zniechęciłem. Po wielu tygodniach walki z samym sobą w końcu byłem w stanie siedzieć w ciemnym, cichym pokoju z zamkniętymi oczami i doświadczać stanu „pustki”, w którym myśli są niczym odbicie na tafli wody; obserwujesz obrazy i dźwięki, ale nie angażujesz się w ciągi myśli. Stajesz się uważnym obserwatorem.

Jak więc możemy wprowadzić w życie ten nawyk? Ja popełniłem błąd, ponieważ rzuciłem siebie na głęboką wodę; czas medytacji był dla mnie za długi jak na początek. Dlatego polecam Ci zacząć od 5-10 minut skupienia na swobodnym oddechu. Rób to przez taki okres, aż będzie przychodzić ci to z łatwością i potem stopniowo wydłużaj czas. Dla mnie optymalnym czasem jest 15 min rano i 20 min, wieczorem.

Pomocne książki:

  • Potęga teraźniejszości – Echkart Tolle
  • Poradnik Medytacji – Dr. David Fontana
  • Medytacja  – Barry Long
  • Uważność. Trening pokonywania codziennych trudności – Ronald D. Siegel

 

Bieganie

Bieganie jest dla mnie najlepszą formą aktywności fizycznej. Doskonale pamiętam moment, kiedy zaczynałem trenować i jak bardzo mnie to męczyło. Po każdym biegu obiecywałem sobie, że „Już nigdy więcej!”, jednak teraz mogę śmiało powiedzieć, że jest to integralna część mnie.

Ta prosta i jednocześnie wymagająca forma ruchu niesie ze sobą wiele namacalnych korzyści. Dla mnie jest to: Dobre samopoczucie, świetna kondycja oraz możliwość obcowania z naturą (podczas biegów górskich).

Wprowadzenie tej aktywności w codzienność jest stosunkowo trudna, gdyż wiele osób popełnia błędy, które owocują w kontuzjach, przetrenowaniu i ostatecznym zniechęceniu.

Dlatego zachęcam do rozpoczęcia swojej przygody  z bieganiem od dwóch 10-minutowch wolnych biegów 2-3 razy w tygodniu przez okres ok. 2 miesięcy. Po tym czasie zwiększaj intensywność treningów.

Więcej porad oraz inspiracji znajdziesz w poniższych książkach:

  • Urodzeni Biegacze. Tajemnicze plemię Tarahumara, bieganie naturalne i wyścig, jakiego świat nie widział.  – Christopher McDougall
  • Jedz i Biegaj – Scott Jurek
  • Bieganie Metodą Danielsa –  Jack Daniels

 

Planowanie dnia/tygodnia

Wyprowadzenie nawyku planowania całego nadchodzącego tygodnia oraz każdego dnia bardzo ułatwia systematyczne osiąganie celów. Jeszcze kilka lat temu byłem przekonany, że najlepiej jest planować w głowie, jednak teraz myślę, że spisywanie wszystkich spraw do załatwienia na papierze/notatniku w telefonie. Umożliwia to oczyszczenie umysłu i zachowanie wewnętrzengo spokoju. Jestem bardziej zrelaksowany, kiedy wiem, że wszystko jest zaplanowane.

Prosty przepis na  planowanie:

  1. Pobierz aplikację Nozbe.
  2. Zapisz wszystkie rzeczy, które masz do zrobienia w najbliższej przyszłości. ( Możesz utworzyć kategorie do poszczególnych obszarów życia.) 
  3. Skup się na 3 najważniejszych rzeczach w tygodniu. 

Po więcej porad i metod zasięgnij do tych książek:

  • 7 nawyków skutecznego działania. – S. Covey
  • Getting Things Done – David Allen.

 

 

Wyrażanie wdzięczności

Często nie doceniamy tego, co posiadamy. Nasz mózg bardzo szybko przyzwyczaja się do pozytywnych lub negatywnych zmian, czyniąc nas na nie obojętnymi emocjonalnie.  Czy przypominasz sobie ostatni raz, kiedy doceniłeś, że możesz oddychać, cieszyć się wolnością lub iść na spacer?

Ćwiczenie, które pozwala nastroić umysł na wyrażenie wdzięczności za małe oraz duże rzeczy jest bardzo proste i łatwe w wykonaniu. Przez 5 minut codziennie zapisuj wszystkie rzeczy, za które jesteś wdzięczny na kartce. Mogą to być drobne sprawy, ale też bardziej znaczące dla ciebie. Nie zapomnij dodać dlaczego jestem wdzięczny za daną rzecz, na przykład: Jestem wdzięczny za las, ponieważ mogę przechadzać się po nim i regenrować siły.

Możesz też założyć sobie specjalny notes, żeby trzymać wszystkie zapiski w jednym miejscu.

 


 

Przedstawione powyżej nawyki najlepiej wprowadzać stopniowo. Wybierz jeden z nich i przekuj go w wyzwanie, któremu nadaj motywującą nazwę. Może to być: Wyzwanie Mistrza Zen lub wyzwanie super-biegacza. Opisz każde z wyzwania, podkreślając korzyści, jakie ze sobą niesie. Medytując codziennie przez 10 minut, w pełni opanowuje swoje emocje, Biegając 2 razy w tygodniu, buduję silne ciało i umysł.

I najważniejsze: Codziennie monitoruj swoje postępy. Jest to weług mnie  absolutnie kluczowa czynność do zmiany lub wprowadzenia nawyków. Możesz to robić w kalendarzu lub odpowiedniej aplikacji typu Habit Tracking.

 

Podziel się w komentrzu swoimi refleksjami i napisz jakie nawyki wspierają cię w rozwoju 🙂

 

Zobacz też:

 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *